بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و ویدئو بحران ها را هوشمندانه مدیریت کنیم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣) | بارش مجدد باران از فردا امتحانات دانشگاه پیام نور لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد همچنان ادامه دارد فعالیت دانشگاه‌های سراسر کشور همچنان ادامه دارد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویری از انتقال پیکر شهدای حاضر در بالگرد حامل رئیس جمهور تمامی امتحانات نهایی دانش آموزان امروز برگزار خواهد شد(۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) کار شناسایی پهپاد ترکیه‌ای ‌‌در منطقه سقوط بالگرد با مشکل مواجه شد‌  اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر قاتل بی رحم پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد بازداشت شد همراهی نکردن قشر متوسط جامعه با نهضت افزایش جمعیت متادون سالانه جان ۳ هزار نفر را می‌گیرد ریزش آوار ساختمان در حال تخریب + تصویر (۳۰ اردیبهشت) تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
سرخط خبرها

کوتاه درباره مضرات استفاده زیاد از رنگ‌های موی شیمیایی

  • کد خبر: ۲۰۵۹۰۳
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
کوتاه درباره مضرات استفاده زیاد از رنگ‌های موی شیمیایی
استفاده زیاد از رنگ مو‌های شیمیایی و لاک ناخن برای مادر و جنین آسیب‌زاست

به گزارش شهرآرانیوز پرده آرایشگاه را که کنار می‌زنم از آنچه می‌بینم، شوکه می‌شوم. دود و غبار غلیظی همه فضای آرایشگاه را پر کرده‌است. خانم بارداری روی صندلی نشسته و آرایشگر درحال اتوکشی موهایش است. دستمال کاغذی را توی دستش مچاله کرده و مدام از گوشه چشمش اشک‌هایش را پاک می‌کند. با اینکه دوتا ماسک زده، هرازگاهی هم سرفه می‌کند.

از ترس مواد شیمیایی که در هوا معلق مانده، به‌سرعت آرایشگاه را ترک می‌کنم. دوساعت بعد که دوباره برمی‌گردم؛ جنگ خوابیده و همه‌چیز آرام است. سرصحبت را با آرایشگر باز می‌کنم تا بفهمم متوجه خطرناک بودن کاری که می‌کند، هست یا نه؟ می‌گوید من تذکر‌های لازم را می‌دهم، ولی برای برخی مهم است که با ظاهری مرتب بیمارستان بروند.

انجام برخی آرایش‌ها و پیرایش‌های ضروری برای این دوران را می‌پذیرم، ولی نمی‌فهمم چگونه یک مادر حاضر می‌شود تا این اندازه خطر کند. اگرچه هنوز هم تعدادی از مادران هستند که به‌علت اطلاعات نادرست یا اندکی که دراین‌باره دارند، ناخواسته به سمت خطر می‌روند. از بین آرایش‌های پرطرف‌دار خانم‌ها رنگ کردن موها، صاف کردن آن‌ها و لاک زدن ناخن‌ها محل، اما واگر بیشتری است. موضوعی که امروز هم می‌خواهیم قدری درباره آن با شما صحبت کنیم.

ناخن‌های رنگی‌منگی

لاک‌زدن و کاشت ناخن از کار‌های مورد علاقه بیشتر خانم‌هاست که حتی اگر در شرایط خاصی مانند بارداری هم به‌سر نبرند، با عوارضی همراه است و باید و نباید‌های زیادی دارد، زیرا در موادی که در ترکیبات لاک‌ها و چسب ناخن‌ها استفاده می‌شود، سمومی وجود دارد که افزون‌بر جذب شدن از طریق پوست و خون، دستگاه تنفسی را هم بی‌نصیب نمی‌گذارند و مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورند. حالا تصور کنید پای یک موجود ضعیف هم درمیان است که مستقیم از خون مادر تغذیه می‌شود. برای اینکه درک بهتری از میزان آسیب‌های این لاک‌ها داشته‌باشید، اجازه بدهید نگاهی به برخی ترکیبات این مواد شیمیایی بیندازیم.

فرمالدئید
ماده‌ای سفت‌کننده در لاک ناخن است که استنشاق آن می‌تواند سبب بروز حساسیت در بینی، ریه، گلو و چشم‌ها شود. سقط جنین، تشنج، آسم و سرطان گلو، بینی و خون از عوارض مصرف دُز زیاد این ماده است.

تولوئن
بوی تندی دارد و با هدف لغزنده شدن لاک روی ناخن در ترکیبات آن به کار می‌رود. این ماده می‌تواند بر سیستم عصبی جنین تأثیر بگذارد و سبب ناهنجاری‌های مادرزادی، کاهش وزن جنین، مشکلات کلیوی و اختلال شنوایی شود.

فتالات
ماده‌ای با قابلیت ارتجاعی است که می‌تواند با تأثیر برروی رحم، به ناباروری، نقص آلت تناسلی در جنین پسر و سقط جنین منجر شود. همچنین سبب مشکلات دیگری مانند اختلال در رشد اندام‌ها و غدد درون ریز، کم‌وزنی و تولد زودرس شود.

استون
استون نیز ماده‌ای شیمیایی است که برای پاک کردن لاک استفاده می‌شود و پس از تماس با پوست به مدت بیست‌دقیقه روی آن باقی می‌ماند. قرار‌گرفتن در معرض دُز زیاد این ماده نیز می‌تواند به مشکلات رشدی و نقص مادرزادی منجر شود.

لاک‌زدن با، اما و اگر

  • اگر با همه چیز‌هایی که درباره عوارض لاک‌ها گفتیم بازهم قصد استفاده از آن‌ها را در دوران بارداری دارید، حتما این نکات را در زمان استفاده جدی بگیرید.
  • محیطی با تهویه مناسب انتخاب کنید. ترجیح این است که در کنار پنجره‌ای باز یا فضای آزاد این کار را انجام بدهید.
  • ناخن‌ها را تا خشک شدن کامل از خود دور نگهدارید و در زمان لاک زدن هم از ماسک استفاده کنید.
  • از فوت کردن ناخن‌ها در هنگام انتظار برای خشک شدن لاک خودداری کنید، زیرا با این کار میزان بیشتری از بخارات سمی را وارد ریه‌های خود می‌کنید.
  • پس از پایان کار دست‌های خود را با آب و صابون کامل بشویید.
  • لاک را مدت زیادی روی ناخن خود نگه ندارید و نهایت هفته‌ای یک بار از لاک استفاده کنید.
  • تاحد ممکن از پاک‌کننده‌های لاک ناخنی استفاده کنید که بدون استون هستند.
  • به برچسب روی لاک دقت و لاک‌هایی را انتخاب کنید که تأیید شده سازمان غذا و دارو باشند و مواد مضر اشاره شده در آن‌ها نباشد.
  • اگر آرایشگر هستید، بهتر است در این مدت از شغل خود فاصله بگیرید. اگر هم مجبور به ادامه حرفه خود هستند، حتما با ماسک و در هوای تازه نزدیک به پنجره و با استراحت منظم کار کنید.

چند نکته مهم:

  • ناخن حکم نبض را برای بدن دارد و بسیاری از مشکلات سلامتی را می‌توان از روی آن تشخیص داد، ازاین‌رو در زمان انجام جراحی داشتن هرگونه لاک و زائده‌ای برروی ناخن را ممنوع می‌کنند. این شرایط با کاشت ناخن دشوارتر هم می‌شود.
  • شما در طول بارداری باید امکان هر اتفاقی مانند عمل سزارین را بدهید و خود را برای آن آماده کنید.
  • همچنین باید بدانید که کاشت ناخن افزون‌بر اینکه ازنظر سلامتی مشکل دارد و می‌تواند سبب بروز عفونت‌های قارچی در ناخن و پوست اطراف آن شود، ازنظر شرعی هم اشکال دارد و نمی‌توان با آن وضو گرفت یا غسل کرد.
  • به گفته همه مراجع عظام تقلید، وضو یا غسل جبیره هم که دربین خیلی از بانوان برای این شرایط جا افتاده‌است، درست نیست و نماز و روزه را باطل می‌کند.

رنگین‌کمان مو‌ها

رنگ کردن مو‌ها جزو آرایش‌های پرطرف‌دار در بین بانوان است، به‌ویژه اینکه هنوز هم برخی از متخصصان پوست و مو براین باورند که، چون در زمان رنگ یا دکلره کردن موها، مواد مورد استفاده از پوست سر فاصله دارند، خطر زیادی جنین را تهدید نمی‌کند. این درحالی‌است که همچنان نمی‌توان مشکلات استنشاقی این مواد را نادیده گرفت. باهمه، اما واگر‌هایی که برای این موضوع وجود دارد، متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند بانوان در سه‌ماهه نخست بارداری که جنین درحال شکل‌گیری است از رنگ کردن موهایشان بپرهیزند. در سه‌ماهه دوم و سوم هم باید با رعایت نکاتی این کار را انجام بدهند.

  • از رنگ مو‌هایی با نشان‌های معتبر استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه پایه رنگ از آمونیاک است و این ماده سمی از راه استنشاق نیز وارد بدن می‌شود، رنگی را انتخاب کنید که بدون آمونیاک یا گیاهی است.
  • در محیطی رنگ کردن مو‌ها را انجام بدهید که تهویه مناسب داشته باشد.
  • از دستکش استفاده کنید تا رنگ کمتر با پوستتان تماس پیدا کند. همچنین زدن ماسک نیز ضروری است.
  • در صورت امکان از هایلایت برای ایجاد تنوع رنگ در موهایتان کمک بگیرید تا رنگ مو کمترین تماس را با پوست سر داشته باشد.
  • پس از پایان کار پوست سر را کامل بشویید تا هیچ موادی روی سرتان باقی نماند.
  • پیش از رنگ کردن مو‌ها مقدار کمی رنگ را روی آرنج یا پشت گوش خود بزنید. درصورت نداشتن حساسیت به رنگ از آن استفاده کنید.
  • از رنگ مو برای رنگ کردن مژه‌ها و ابرو‌ها استفاده نکنید.
  • اگر پوست سرتان تحریک شده، آسیب دیده یا آفتاب سوخته است، مو‌های خود را رنگ نکنید.
  • از آشامیدن و غذا خوردن در محیط آلوده به بوی رنگ خودداری کنید، به‌ویژه اگر حرفه‌تان آرایشگری است.

جایگزین‌های امن رنگ مو

رنگ کردن مو‌ها تا هفته دوازدهم بارداری ممنوع است. بااین همه، بهتر است پس از آن هم از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید، مانند حنا، رنگ‌های گیاهی و بدون آمونیاک و رنگ‌دهنده‌هایی مانند قهوه، هویج، لیمو، لبو و مریم گلی. این رنگ‌دهنده‌ها درصورت استفاده مرتب و زیاد اثرگذار هستند و رنگ‌های ملایمی را روی مو‌های شما ایجاد می‌کنند. روش استفاده از یک نمونه از این رنگ‌دهنده‌های طبیعی را باهم می‌خوانیم.

آب چغندر قرمز یا لبو را با یک روغن حامل مانند نارگیل یا زیتون مخلوط کنید.
مخلوط را روی همه مو‌های خود بمالید و سپس مو‌ها را در پلاستیکی بپیچید.
اجازه بدهید محلول دست‌کم یک ساعت روی موهایتان بماند و سپس آن را با آب بشویید.

صاف و صوف کردن مو‌ها

کراتینه، پروتئینه، بوتاکس یا آب‌رسانی به مو‌ها روش‌هایی هستند که برای صاف کردن مو‌ها استفاده می‌شوند. ابتدا مو‌ها با شامپوی مخصوصی شسته و سپس به ماده‌ای آغشته و بعد هم اتوکشی می‌شوند. در ترکیبات این مواد کم و زیاد فرمالدئید و آمونیاک به‌کار برده شده است. زمانی که حرارت به این مواد می‌رسد، بخاری تولید می‌شود که تنفس بوی آن برای بدن ضرر دارد. چنانچه مادر باردار هم در معرض این بخار قرار بگیرد، به‌دلیل حساس و پایین بودن سیستم دفاعی بدنش دچار سوزش و آبریزش چشم، سوزش گلو و خون‌دماغ خواهد شد.

از آنجایی که استفاده از این روش‌ها عمر طولانی ندارد و هنوز آثار قطعی آن‌ها برروی جنین و سلامتی کاربران آن مشخص نیست، نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد، ولی همه می‌دانیم که استفاده از این روش‌ها به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی بدون خطر نیست. به‌همین علت بهتر است دست‌کم در این دوران از جایگزین‌های طبیعی مانند ماست، موز، آووکادو، عسل و سرکه سیب برای صاف کردن مو‌ها استفاده کنید. در ادامه یکی از این روش‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

دو قاشق غذاخوری عسل را با نصف فنجان ماست ساده و کم چرب مخلوط کنید.
مخلوط را روی مو‌های مرطوب خود بمالید و اجازه بدهید ۳۰‌دقیقه تا یک ساعت روی مو‌ها باقی بماند.
مو‌هایتان را با آب ولرم به خوبی بشویید و پس از خشک کردن سشوار بکشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->